Ogłoszenie dla zarejestrowanych użytkowników:
Ze względu na to co się wydarzyło z naszym forum musisz zrobić kilka rzeczy żeby mieć znowu dostęp do swojego konta.
Spróbuj się zalogować, jeśli się to nie powiedzie, kliknij "zapominałem hasła"
Podaj swój mail i dostaniesz link do zmiany hasła - proponuję zmienić hasło na trochę mocniejsze niż mieliście ostatnio.
Dobre hasło to minimum 8 znaków, zawierające duże i małe litery, cyfry oraz znaki specjalne jak - !@#$%^&*
Po zalogowaniu nowym hasłem zmień język forum na polski. Klikasz w swoją nazwę u góry po prawej a potem - User Control Panel -> Board Preferences -> Edit Global Settings -> My Language -> Polski -> i klikasz Submit
W miarę wolnego czasu forum będzie usprawniane i będą dodawane nowe funkcje.
Jeśli pojawiły się w twoim profilu dziwne "krzaczki" zamiast polskich znaków, proszę popraw je.
Dadaj również brakujące informację, taki jak płeć i swoje media społecznościowe itp.

Kontrolka załączonego wentylatora

Wszystko co związane z elektryką i elektroniką w Renault 5.

Moderator: Moderatorzy

gufner

Kontrolka załączonego wentylatora

Post autor: gufner »

Witam. Informuję, że nie umarłem :) Trochę zawalony jestem tysiącem rzeczy:
- syn w drodze (wybaczcie że nie poinformowałem - opijemy na Miedzianej hehe)
- remont chaty
- zmiana Laguny np. na Mercedesa E-Klase :D :D
- zmiana pracy (właśnie ujebałem rozmowę kwalifikacyjną w pizdu :( )


No ale do rzeczy.

Renia ma fochy i niekiedy nie załącza wiatraka na chłodnicy. Ot kobiety hehe. Chciałbym wykorzystać kontrolkę w zegarach, taka z wiatraczkiem aby informowała mnie że wiatraczek jednak zadziałał. Ma ktoś pomysła jak to rozwiązać? Nie wiem nawet co podać i gdzie aby ta kontrolka się zapaliła.

Wielkie dzięki za pomysły :)
Awatar użytkownika
djmonkey
Posty: 1012
Rejestracja: 16 października 2008, 19:49
Lokalizacja: Gdynia

Post autor: djmonkey »

Nie pamiętam czy na czujniku w chłodnicy jest + jeśli tak to podepnij się na przewodzie który idzie na wentylator i kabelek do deski pod odpowiedni pin i po kłopocie . Schematu raczej nie muszę rysować :]
Renault Megane 1,6 16v 110KM
Clio Turbo
Regeneracja alternatów i rozruszników

Tylko Renault
RYCHO35
Posty: 1052
Rejestracja: 5 lutego 2010, 15:45
Lokalizacja: Bytom

Post autor: RYCHO35 »

zależy czemu nie zawsze się włącza? Jeśli to fochy samego silnika wentylatora(np. zawieszające się szczotki lub zacierające się łożysko) to kontrolka nic Ci nie da, czujnik zadziała i włączy kontrolkę ale wiatrak może się nie włączyć i nie bedziesz o tym wiedział.
gufner

Post autor: gufner »

No i widzicie. zależy mi na tym abym wiedział, że jadąc w korku wiatrak działa czy też nie. Więc raczej podepnę się pod przewody z wiatraka. Czyli zrobię tak:
- skoro na wiatrak podawany jest plusik, to dla bezpieczeństwa użyję go do wysterowania przekaźnika który poda plusik na lampkę.

Ale czy na pewno plusik ma iść na ten pojedynczy pin w zegarach aby zapalić żarówkę czy jednak masa? Tego nie jestem pewien.
RYCHO35
Posty: 1052
Rejestracja: 5 lutego 2010, 15:45
Lokalizacja: Bytom

Post autor: RYCHO35 »

Żeby działało tylko wtedy jak wentylator będzie działał to cewka przekaźnika musiałaby być wpięta szeregowo z wiatrakiem ale wtedy natężenie prądu ją zniszczy.
Spróbuj czegoś takiego co widziałem kiedyś w radioelektroniku ale dotyczyło to kontroli świateł stopu:
-zastosuj przekaźnik kontaktronowy (szklany paluszkowy) i owiń go kilkoma zwojami przewodu który zasila wiatrak + czy - dobierz doświadczalnie (tak żeby stworzyła się cewka), pole indukcyjne powinno włączyć kontaktron i on zewrze styki, a czy one będą włączały plus czy minus to już od Ciebie zależy.
Acha, kontaktron powinien być w formie szklanej rurki z zatopionymi w niej stykami-nie może mieć żadnej cewki zewnętrznej.
Nigdy tego nie próbowałem ale według autora i rredakcji radioelektronika układ działał. Kontaktron musi być o jak największej czułośći.
Awatar użytkownika
kabar
Posty: 2369
Rejestracja: 30 czerwca 2007, 23:11
Lokalizacja: £ód¼
Kontakt:

Post autor: kabar »

Przekombinowane. Wystarczy przekaźnik wysterować z zasilania wiatraka i będzie ok.
Niezależnie czy wiatrak sterowany jest plusem czy masą - kwestia odpowiedniego podpięcia.
Awatar użytkownika
djmonkey
Posty: 1012
Rejestracja: 16 października 2008, 19:49
Lokalizacja: Gdynia

Post autor: djmonkey »

Jak dla mnie pomysł felerny z kontaktronem. A termowłącznik pod obciążeniem sprawdzałeś ? może mieć już wypalone styki główne i dlatego raz się włącza a raz nie bądź sam układ się zapowietrza .
Szczotki w wentylatorze możesz sprawdzić powinny być pod 2 plastikowymi zaślepkami okazji możesz zobaczyć czy coś jeszcze zostało z komutatora.

Dla samego spokoju możesz wysterować przekaźnik termowłącznikem który będzie załączał wentylator zamiast niego.

sprawdź jeszcze czy na czujniku nie ma żadnych osadów oraz same konektory możesz zabielić cyną.

hehehe Kabar z wysterowaniem przekaźnika mnie poprzedził
Renault Megane 1,6 16v 110KM
Clio Turbo
Regeneracja alternatów i rozruszników

Tylko Renault
RYCHO35
Posty: 1052
Rejestracja: 5 lutego 2010, 15:45
Lokalizacja: Bytom

Post autor: RYCHO35 »

djmonkey pisze:Jak dla mnie pomysł felerny z kontaktronem
A sprawdzałeś?
lodoo
Posty: 6715
Rejestracja: 1 lutego 2010, 13:03
Lokalizacja: Wrocław
Gender:

Post autor: lodoo »

z tym kontaktronem to dobry bajer :-) nie tylko w tym przypadku... ;-) patent jest sprawdzony i działa jak najbardziej...
ale dalej nie wiadomo, czy wiatrak dmucha... jak się zatrze i stanie prąd będzie płynął kontaktron zadziała a wentylator będzie stał... to taki przykład z serii prawie niemożliwe ;-)
wystarczy podpięcie wiatraka pod żarówę - z rzeczy prostych...
a jak kombinacje to bym olał kontaktrony i dał malutki magnesik na wiatrak, podpiął hallotrona do jakiegoś małego procka i zapalał kontrolkę gdy jest napięcie a nie ma obrotów, albo jak są zbyt małe..., do tego można by zaprząc czujnik temperatury i załączać wentylator elektronicznie z procka przy dowolnej temperaturze... koszt niewielki a bajer jest ;-)
przekaźnik jak najbardziej... i zawsze można łatwo ręcznie zrobić włączanie
unikorn

Post autor: unikorn »

Kup sobie miernik do roweru i zamontuj na wiatraku ;P
RYCHO35
Posty: 1052
Rejestracja: 5 lutego 2010, 15:45
Lokalizacja: Bytom

Post autor: RYCHO35 »

lodoo pisze:ale dalej nie wiadomo, czy wiatrak dmucha... jak się zatrze i stanie prąd będzie płynął kontaktron zadziała a wentylator będzie stał... to taki przykład z serii prawie niemożliwe
Jak wiatrak się zatrze a szczotki będą przewodzić prąd to natężenie w krótkim czasie wzrośnie na tyle że przepali bezpiecznik i kontrolka nie będzie świecić.
lodoo pisze:a jak kombinacje to bym olał kontaktrony i dał malutki magnesik na wiatrak, podpiął hallotrona do jakiegoś małego procka i zapalał kontrolkę gdy jest napięcie a nie ma obrotów, albo jak są zbyt małe..., do tego można by zaprząc czujnik temperatury i załączać wentylator elektronicznie z procka przy dowolnej temperaturze... koszt niewielki a bajer jest
-pomysł pewnie dobry ale mi chodziło żeby podpowiedzieć najprostsze i najtańsze rozwiązanie i być może najmniej zawodne
lodoo pisze:wystarczy podpięcie wiatraka pod żarówę - z rzeczy prostych...
-z ciekawości zapytam: w jaki sposób żeby sygnalizowała pracę wentylatora lub jej brak? :mysli:
gufner

Post autor: gufner »

O kurde. Zaraz powstanie elektrownia jądrowa w mojej Reni hehe :)

A nie można po prostu równolegle wpiąć cię w układ zasilania wiatraka i pociągnąć + i - na przekaźnik i już. Popłynie prąd podczas załączania wiatraka ale według prawa Kirchoffa (chyba to ten koleś) prądy rozejdą się odpowiednio do zapotrzebowania odbiorników na końcach układów. Ew, wpakować opornik (się obliczy jaki) aby prąd nie spalił przekaźnika.
RYCHO35
Posty: 1052
Rejestracja: 5 lutego 2010, 15:45
Lokalizacja: Bytom

Post autor: RYCHO35 »

jeśli przekaźnik bedzie wpiety równolegle do silnika wiatraka to jeśli np. siądą w wiatraku szczotki to przekaźnik i tak zadziała ponieważ jego obwód będzie zamkniety i kontrolka bedzie świecić mimo że wiatrak nie będzie spalony. Będziesz miał jedynie pewność że czujnik na chłodnicy jest sprawny.
lodoo
Posty: 6715
Rejestracja: 1 lutego 2010, 13:03
Lokalizacja: Wrocław
Gender:

Post autor: lodoo »

RYCHO35 pisze:-z ciekawości zapytam: w jaki sposób żeby sygnalizowała pracę wentylatora lub jej brak? :mysli:
nie będzie sygnalizowała pracy wiatraka, a tylko to, że jest zasilany ;-), że zadziałał termowłącznik...

gufner - nie kombinuj ;-)

zawsze jeszcze można dać w szereg z wiatrakiem rezystor 20W 0,1OHM i badać na nim spadek napięcia ;-) dobrać tranzystorek, który otworzy się w pełni przy tak małym napięciu (jeśli wiatrak pobiera 15A to na tym rezystorze odłoży się napięcie 1,5V... 10A->1V) i tranzystorkiem zapalać kontrolkę... zamiast rezystora z powodzeniem można zastosować diodę 25A+radiator (dioda w obudowie minimum TO220)
masz wtedy 2 elementy za kilka złotych i w pełni działający układ
albo jeszcze kawałek drutu oporowego z dmuchawy kabinowej :-D na tej samej zasadzie... i najlepiej zamontować tak, żeby wentylator na to dmuchał, bo 20W to jednak dobra grzałka jest ;-)
RYCHO35
Posty: 1052
Rejestracja: 5 lutego 2010, 15:45
Lokalizacja: Bytom

Post autor: RYCHO35 »

-jednak kontaktron to najprostsze rozwiązanie..
ODPOWIEDZ