żuwik pisze:Ronin, respect, [...]
Dziękuję
żuwik pisze:Więc czemu niby w tych samych warunkach szersza opona wywoływałaby większe tarcie statyczne?
Nie nie mogłaby takiego wywołać - troszkę wybiegliśmy, bo siła tarcia nie zależy od powierzchni styku (opisuje to proste doświadczenie fizyczne z klockiem o różnych powierzchniach styku z podłożem - można sobie poszukac)
Powinniśmy się bardziej skupić na oporach toczenia - opór toczenia odpowiada ugięciu ścian opony oraz powierzchni kontaktu z podłożem - po prostu szersza opona ma większe opory toczenia i jest potrzebna większa siła na pokonanie tych oporów i dlatego wzrasta zuzycie paliwa.
żuwik pisze:[...]odliczają złotówy i stwierdzają - chciałbym mieć sportowe auto, ale optimum będzie 155 bo spalanie mnie nie zabije. [...] wsadzają 195 i dojeżdżają do pracy z uśmiechem, który nie znika na stacji benzynowej.
A w tej kwestii popre - mając 195, możliwe, że niedługo 205 nie przejmuję się wzrostem zużycia paliwa w stosunku do opon węższych, albo inaczej: nie rozpatruję doboru szerokosci opony pod kątem zużycia paliwa - chcesz jechać - MUSISZ nalać i tyle, a kwestia, że może częściej to juz urok samochodów, które takie opony mają, bo wiadomo, że nie założy się takich do samochodu, który lwią część mocy swojego silnika musiałby zużyć na pokonanie oporów toczenia szerszej opony.
I polecam jeszcze jeden adres:
TARCIE TOCZNE